Tantárgyunk látni és láttatni tanít. Átfogó szakmai célja, a tanulók látáskultúrájának megalapozása. Feladata vizuális megismerő, befogadó, alkotó képességeik fejlesztése, a kommunikáció köznapi, művészi, műszaki és tudományos módjainak, a közlés és kifejezés képi formáinak megismertetése. A tantárgy különösen a látvány mélyebb tartalmának, jelentésének, esztétikai üzenetének megértéséhez járul hozzá. Lehetővé teszi a gyermekek számára a látható, tapintható tárgyi valóságban, a képi világában való eligazodást és személyes alkotói utak bejárására bátorít. Fejleszti képi-plasztikai ábrázoló, kifejező, közlő, alakító, konstruáló képességeiket; a gondolatban és érzelmekben gazdag tevékenységek által a világ érzéki-tapasztalati birtokbavételére nevel, feladata a látás és a kéz intelligenciájának kiművelése. A térszemlélet, a forma-, szín- dinamikai és szerkezeti érzék, az anyagismeret képességei a tantárgy fejlesztő hatására emelkednek magasabb szintre. A megsokszorozódott vizuális hatások, technikai információk korában a tantárgy újszerű célja az információk közti szelekció, a tanulók kritikus befogadási képességének megalapozása. Az általános nevelési célokhoz a kreativitás, a problémafelismerő és -megoldó képesség, a képzelet, a képi gondolkodás, az ízlés, a nyitottság, az empátia, az érzelmi élet gazdagításával járul hozzá. A művészeti nevelés értékközvetítő, értékteremtő, egyben személyiségformáló szerepet tölt be, jelentősen hozzájárul a kultúra értékeit becsül, környezettudatos magatartás formálásához.
Amit iskolánk biztosítani tud a sajátos nevelési igényű tanulók számára
Fejlesztőpedagógiai munka
A fejlesztőpedagógiai programot iskolánk a 2001-2002. tanévtől indította az alsós évfolyamokon. Fejlesztőpedagógus, és két tantárgyi fejlesztő tanítónő foglalkozik a tanulási nehézségekkel küzdő, valamint a sajátos nevelési igényű tanulókkal. Főként a kapott szakvélemények alapján végzik munkájukat. Az olvasás, írás, számolás terén előforduló bizonyos típushibák a tanulási képességeket meghatározó pszichikus funkciók meglétének hiányosságaival hozhatók összefüggésbe. Ezek korai felismerésével és célzott fejlesztésével jó eredmények érhetők el. Fontosnak tartjuk, hogy munkánk során a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek alapkészségei oly mértékben fejlődjenek, hogy ez az iskolai teljesítményeikben is javulást eredményezzen. Foglalkozásaink a délelőtti tanítási rendbe beépítve kiscsoportban vagy egyénileg zajlanak. Egyénre szabott fejlesztési tervvel, speciális módszerekkel, az erre a célra berendezett fejlesztő játékokkal és taneszközökkel felszerelt helyiségekben végezzük munkánkat. A 2006-2007. tanévtől a felső tagozaton is egy teljes állású fejlesztőpedagógus, folytatja az alsó tagozaton megkezdett fejlesztő munkát. Mivel ezeken az évfolyamokon a tananyag mennyisége és nehézsége nő, ezért főként tantárgyi fejlesztés folyik. Kiegészítve memória fejlesztéssel, szókincsbővítéssel, a szövegértés fejlesztésével. Legtöbb esetben a fő cél a gyengébb képességű tanulók minimum szintre juttatása, az évismétlés elkerülése, a tananyag gyakoroltatása, jobb megértése. Erre az általunk biztosított egyéni illetve kiscsoportos foglalkozások eredményesnek bizonyulnak.
Tanulásban akadályozott tanulóink osztályai
Iskolánkban három tanulócsoportot hoztunk létre (egy alsó tagozatos és két felső tagozatos összevont osztály) a szakértői bizottságok szakvéleményével ide irányított tanulóink ellátására. Három gyógypedagógus vezeti az osztályokat és pedagógiai asszisztens is segíti munkájukat. Speciális gyógypedagógiai módszerekkel, az egyéni képességek, készségek figyelembevételével folyik az oktatás. Nincs vándorlás a tantermekbe, a gyógypedagógus tanáraink alkalmazkodnak tanulóink egyéni haladási tempójához. Felső tagozaton tanított tantárgyaink többnyire megegyeznek a normál tagozat tárgyival kivéve: nyelvoktatás nincs és a természetismeret tantárgyba beépülnek a fizikai, kémiai alapismeretek. Az új kerettanterv ebben változást hoz. A sokoldalú, tapasztalaton alapuló oktatás érdekében tanulócsoportjaink gyakran látogatják városunk intézményit. A könyvtárak, az Arborétum, a múzeumok látogatása rendszeresen szerepel programjaikban. A többségi osztályok számára meghirdetett programokba lehetőség szerint bekapcsolódunk. Délután a napköziben nagy odafigyeléssel irányítjuk az önálló munkát. A nevelők szabadidőben sokat játszanak, kirándulnak, kézműves foglalkozásokat terveznek tanulóink számára.
Tanulást segítő speciális fejlesztő eljárások:
Szurdopedagógiai fejlesztés
A szurdopedagógus az a gyógypedagógus, aki a siket, hallássérült tanulók oktatását, fejlesztését végzi. Az integráció követendő példáját láthattuk, amikor az osztálytársak, tanárok, szülők és a súlyosan halláskárosodott gyermek együttműködése következtében a tanulási nehézségeket sikeresen leküzdötték. A gyermek már középiskolai tanulmányait folytatja.
Sindelar Tréningprogram
Ez a fejlesztő eljárás a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók számára nyújt segítséget. A program használatára kiképzett gyógypedagógus szakember először a résztvevő tanuló részképesség gyengeségét diagnosztizálja, majd egyénre szabott fejlesztési programot dolgoz ki (fejesztendő területek pl.: emlékezet, figyelem, téri orientáció). A fejlesztések egyéni keretek között naponta 10 percig tartanak, órák előtt zajlanak. Az eredményes fejlesztéshez szükséges a pedagógus, a szülő, a tanuló aktív együttműködése.